Μαθηματικό Άγχος

Μαθηματικό άγχος είναι η αρνητική συναισθηματική αντίδραση του ατόμου σε περιστάσεις όπου απαιτείται κατανόηση και εφαρμογή μαθηματικών πράξεων για την επίλυση προβλημάτων. Οι άνθρωποι που υποφέρουν από το άγχος αυτό νιώθουν ανίκανοι να συμμετάσχουν σε δραστηριότητες και μαθήματα τα οποία περιέχουν μαθηματικά.

Πρόσφατες έρευνες έδειξαν ότι ο εγκέφαλος των ανθρώπων που έχουν έντονο άγχος για τα μαθηματικά λειτουργεί διαφορετικά από των ανθρώπων που δεν το έχουν. Ο εγκέφαλος των ανθρώπων αυτών όταν έρχονται αντιμέτωποι με μαθηματικά προβλήματα παρουσιάζει αυξημένη δραστηριότητα στις περιοχές που σχετίζονται με τον φόβο, δηλαδή τις ίδιες περιοχές που ενεργοποιούνται όταν κάποιος που φοβάται πχ τα φίδια βλέπει ένα φίδι.

Βέβαια πολλές φορές το μαθηματικό άγχος δεν είναι αποτέλεσμα νευρολογικής διαταραχής αλλά προέρχεται από κάποια κακή εμπειρία του μαθητή με έναν δάσκαλο μαθηματικών ο οποίος δεν ήταν υποστηρικτικός ή από κάποια αποτυχία σε κάποια εργασία που εκλήφθηκε από το παιδί ως προσωπική αποτυχία και όχι ως μεμονωμένο γεγονός.

Υπάρχουν πολλοί μύθοι που σχετίζονται με τα μαθηματικά και συμβάλλουν στην ανάπτυξη άγχους και φοβίας. Ας δούμε κάποιους από αυτούς.

Οι άντρες είναι καλύτεροι στα μαθηματικά από ότι οι γυναίκες. Επαναλαμβανόμενες έρευνες απέτυχαν να αποδείξουν τέτοια διαφορά ανάμεσα στα φύλα. Υπάρχει ένας βέλτιστος τρόπος για να λύσεις ένα μαθηματικό πρόβλημα. Τα περισσότερα προβλήματα λύνονται με περισσότερους από ένα τρόπο. Κάποιοι άνθρωποι έχουν μαθηματικό μυαλό ενώ άλλοι όχι. Οι περισσότεροι άνθρωποι είναι πολύ πιο ικανοί στα μαθηματικά από ότι νομίζουν. Είναι κακό να χρησιμοποιείς τα δάχτυλα για να μετρήσεις. Το μέτρημα με τα δάχτυλα στην πραγματικότητα υποδεικνύει κατανόηση της αριθμητικής.

Όσοι είναι καλοί στα μαθηματικά κάνουν γρήγορα τις πράξεις στο μυαλό τους. Ακόμα και καθηγητές μαθηματικών επαναλαμβάνουν τα παραδείγματα ασκήσεων πριν τα διδάξουν στην τάξη. Ο γονιός όταν διαπιστώσει ότι το παιδί του αντιμετωπίζει σοβαρές δυσκολίες με τα μαθηματικά θα πρέπει να απευθυνθεί σε έναν ειδικό για να αποκλείσει την περίπτωση η μειωμένη απόδοση του παιδιού να οφείλεται σε μαθησιακή δυσκολία και όχι σε απογοήτευση λόγω προηγούμενης αποτυχίας ή ελλιπή προσπάθεια.