Δυσαριθμησία

Δυσαριθμησία είναι η ειδική μαθησιακή δυσκολία που παρουσιάζουν κάποια παιδιά στα Μαθηματικά. Η Δυσαριθμησία όπως και η Δυσλεξία δε εξαρτάται ούτε από τη νοημοσύνη και τις ικανότητες του παιδιού, ούτε από το περιβάλλον στο οποίο μεγαλώνει ούτε φυσικά και από την ψυχική του υγεία. Η δυσαριθμησία δεν σχετίζεται επίσης με αισθητηριακές βλάβες, αλλά ούτε και είναι αποτέλεσμα τεμπελιάς του παιδιού να προσπαθήσει περισσότερο. Διεθνείς έρευνες και μελέτες έχουν δείξει ότι σε μεγάλο ποσοστό υπάρχει συσχέτιση μεταξύ δυσκολιών στο λόγο (γραπτό και προφορικό) και δυσκολιών στην αριθμητική, κάτι αναμενόμενο αν σκεφτεί κανείς ότι για την ανάπτυξη των μαθηματικών δεξιοτήτων είναι απαραίτητη η πρόσληψη, επεξεργασία, κωδικοποίηση και αποκωδικοποίηση γλωσσικού υλικού (μαθηματικές έννοιες).

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας κατηγοριοποιεί, εδώ και πολλά χρόνια, τη δυσαριθμησία (Dyscalculia) στις κύριες μαθησιακές διαταραχές. Πρόκειται, μάλιστα, για μαθησιακή δυσκολία-διαταραχή που παρουσιάζουν περισσότερα παιδιά απ’ αυτά που παρουσιάζουν δυσλεξία. Περίπου το 6% των μαθητών δυσκολεύονται με τα μαθηματικά (δυσαριθμησία), έναντι του 4-5% που παρουσιάζουν δυσλεξία.

Ας δούμε κάποια από τα χαρακτηριστικά που μπορέι να υποδεικνύουν ότι το παιδί μας πάσχει από δυσαριθμησία…

  1. Το παιδί δυσκολεύεται να διαβάσει και να γράψει αριθμούς. Κάνει συχνά λάθη, όπως το να παραλείπει αριθμούς, να τους αντιστρέφει ή να αντικαθιστά κάποιον με έναν άλλον. Εμφανίζει πρόβλημα επίσης στην κατανόηση της σειροθέτησης των αριθμών.
  2. Κάνει τις πράξεις χρησιμοποιώντας μετρώντας τους αριθμούς με τα δάχτυλα 
  3. Παρουσιάζει δυσκολία στο να κάνει πρόσθεση, αφαίρεση, διαίρεση και πολλαπλασιασμό είτε γραπτώς είτε νοερώς (π.χ., παραλείπει συνεχώς τα κρατούμενα στις πράξεις). 
  4. Δυσκολεύεται στην κατανόηση της γεωμετρίας και της τριγωνομετρίας. 
  5. Δυσκολεύεται στην κατανόηση προμαθηματικών εννοιών (π.χ., δεν μπορεί να διαχωρίσει το μεγάλο από το μικρό, τα πολλά από τα λίγα). 
  6. Αντιμετωπίζει δυσκολίες στο να «διαβάσει» την ώρα. 
  7. Έχει κακή αίσθηση του χρόνου, ίσως και να δυσκολεύεται να κατανοήσει γεγονότα που αναφέρονται στο παρελθόν και στο μέλλον. 
  8. Εχει πρόβλημα στον προσανατολισμό και δεν μπορεί να διαβάσει χάρτες. 
  9. Μπορεί να παρουσιάσει δυσκολία στο να μάθει τις μουσικές νότες. Δυσκολεύεται σε παιχνίδια που βασίζονται σε μια λογική σειρά όπως το σκάκι. Στα επιτραπέζια παιχνίδια μπορεί να μη θυμάται πότε είναι η σειρά του να παίξει ή να αδυνατεί να κρατήσει το σκορ. 
  10. Έχει δυσκολία στη διαχείριση των χρημάτων. 

Το παιδί με δυσαριθμησία εφευρίσκει δικούς του μοναδικούς τρόπους επίλυσης των προβλημάτων. Και ακριβώς εδώ έγκειται και η διαφορά με τα «συνηθισμένα» προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μαθητές με τα μαθηματικά. Δεν πρόκειται για λάθη απροσεξίας, έλλειψης διάθεσης, τεμπελιάς. Πρόκειται για παγιωμένες εσφαλμένες μαθηματικές αντιλήψεις και τακτικές επίλυσης και σε καμία περίπτωση δεν βοηθάει η αύξηση του χρόνου μελέτης, οι φωνές και οι αξιολογήσεις! Το μόνο που μπορούν να προκαλέσουν τέτοιου είδους πρακτικές από τους γονείς είναι αίσθηση κατωτερότητας του παιδιού και διάφορων ειδών ψυχολογικά προβλήματα..

Όσον αφορά την διάγνωση είναι σημαντικό να γνωρίζουν οι γονείς ότι όσο πιο έγκαιρη είναι η αξιολόγηση της μαθησιακής αυτής δυσκολίας, τόσο πιο αποτελεσματική θα είναι η αντιμετώπισή της. Η έγκαιρη διάγνωση θα βοηθήσει τόσο στη μη παρεμπόδιση της προόδου του παιδιού, όσο και στη μη υπονόμευση της ψυχολογικής του κατάστασης. Η αξιολόγηση των μαθηματικών δεξιοτήτων του παιδιού πρέπει να γίνεται από Εκπαιδευτικό Ψυχολόγο για αξιολόγηση των νοητικών ικανοτήτων του παιδιού και από λογοθεραπευτή, Ειδικό Παιδαγωγό, ειδικευμένο στις μαθησιακές δυσκολίες.